Aan de slag in het project en feestje met Tony Junior 6-3 t/m 11-3

11 maart 2020 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Vrijdag stond onze eerste echte dag bij het project op de planning. We begonnen om 8:00 uur en oefenden met één of twee leerlingen tegelijk voor de AVI- en Cito-toetsen (worden hier EFO-toetsen genoemd) die in mei gaan plaatsvinden. Om 12:00 uur waren we alweer klaar. ’s Avonds gingen we met Cem naar Nachtwerk Festival XL, wat om de zoveel maanden op steeds een andere locatie wordt georganiseerd. Dit keer was het bij Villa Royal in Punda en waren er 3 podia met verschillende muziekgenres (urban, hardstyle en techno). Omdat er van 22:00 tot 00:00 uur happy hour was en we eens geen rekening wilden houden met dat één van ons de bob moest zijn, regelden we een taxi voor de heen- en terugweg voor omgerekend €40. We hebben flink gebruik gemaakt van het happy hour en werden na een erg gezellige avond om 3:00 uur weer opgehaald door de taxi die ons thuis keurig netjes voor de deur afzette.

Zaterdag reden we, nadat we waren uitgeslapen, met Cem mee naar de Sambil mall. Daar besteedden we de hele middag en aten we kip en pizza. ’s Avonds hadden we hierdoor pas om 22:00 uur weer honger en geen zin meer om te koken. Daarom gingen we naar McDonald’s voor een lekkere Chicken Mac, wat hetzelfde is als een Big Mac, maar dan met kip.

Zondag gingen we naar het Jan Thiel strand. Daar besteedden we de hele middag, dronken we ijskoffies en aten we panini’s. Zondagavond werkten we aan stage- en schoolopdrachten. Daarna gingen we vroeg naar bed omdat er weer een dag stage voor de deur stond.

Maandag hadden we weer stage. Toen Sanne op school kwam, bleek dat de leerkracht van haar klas de week ervoor een aanrijding had gehad en niet naar school zou komen. De directrice vroeg daarom of Sanne de hele dag wilde draaien. Samen met de juf van de andere groep 6 bekeek Sanne wat ze met de kinderen ging doen en zo draaide ze de hele dag. Stefanie gaf een les over grottekeningen uit de prehistorie. Hierbij bleek nogmaals dat veel leerlingen Nederlands heel slecht begrijpen en spreken. Na stage reden we door naar de Zuikertuin mall, waar onder andere een Bruna, Jamin en DA zitten. Na deze zware stagedag trakteerden we onszelf op een ijsje en zochten we bij Bruna naar tijdschriften die helaas uitverkocht waren. Toen we thuis waren, kwamen we erachter dat we geen water hadden in ons appartement. Na navraag te hebben gedaan op kantoor bleek dat de rekeningen niet op tijd waren betaald, waardoor het bedrijf dat voor het water zorgt dit had afgesloten. Het zou met 2 uurtjes weer verholpen zijn. Vervolgens gingen we boodschappen doen en toen we daarvan om 16:00 uur terug waren, hadden we nog steeds geen water. Uiteindelijk hadden we om 17:15 uur weer water, waardoor we ons plan om pasta te maken niet hoefden te veranderen.

Dinsdag was weer een stagedag. Sanne gaf een taalles rondom het thema ‘reizen en vervoer’ waarbij de leerlingen een reisverhaal moesten schrijven. Bij het nakijken van de verhalen werd nogmaals duidelijk hoe laag het niveau van Nederlands is. Stefanie ondersteunde bij de lessen die de leerkracht van haar klas gaf en werkte aan schoolopdrachten. ’s Avonds aten we pannenkoeken, waarvan een paar met kaas. We hebben al twee keer eerder pannenkoeken gegeten en bedachten ons nu pas dat we er ook kaas op konden doen.

Woensdag was de laatste stagedag van deze week. Sanne gaf een geschiedenis- en tekenles rondom het thema ‘reizen en vervoer’. Stefanie gaf Nederlands en rekenen rondom het thema ‘reizen door de tijd’. ’s Avonds hadden we een lezing over onderwijs op de abc-eilanden, waarvoor we waren uitgenodigd door Odette (de oprichtster van het project waarin we elke vrijdag werken). Het ging vooral over het feit dat kinderen zowel het Nederlands als het Papiaments niet (goed) beheersen. In de kleuterklassen wordt geen goede basis gelegd voor Nederlands en thuis wordt alleen Papiaments gesproken. Onderwijsmateriaal (behalve van het vak Papiaments) is alleen in het Nederlands verkrijgbaar en omdat het taalgebruik daarin te moeilijk is, begrijpen de kinderen het niet. Verder wordt er alleen bij het vak Papiaments gewerkt aan deze taal dus wordt dit ook niet goed beheerst. De eindexamens, die hetzelfde zijn als die voor Nederlandse leerlingen, zijn dus ook veel te hoog gegrepen. De lezing sloot erg aan bij wat wij zien op stage en project en was dus erg nuttig. Na de lezing maakten we ons klaar voor een stapavondje. Tony Junior kwam draaien bij Cabana beach en ook Hardwell, die we al een maand lang bij alle feestjes tegenkomen, was daar weer aanwezig. Hij nam de rol van MC op zich, terwijl Tony plaatjes draaide. Ze hadden allebei een drankje op, wat zorgde voor een erg leuke avond. Eenmaal thuis sloten we de avond af met chips en een heerlijk koude douche (er is namelijk geen warm water op het eiland).

1. Monique:
    13 maart 2020
    Weer een mooi verslag van jullie belevenissen. Wat zit t schoolsysteem daar vreemd in elkaar. En wat jammer dat de kinderen daar én niet goed Papiaments én niet goed Nederlands leren🤔
  2. Ingrid:
    16 maart 2020
    Leuk om jullie te volgen 😊