FFEC-project en carnaval 19-2 t/m 23-2

23 februari 2020 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Woensdag was de laatste stagedag van de week. Wederom zaten we achterin de klas te observeren en voor onszelf alvast wat dingen voor te bereiden. Na stage hadden we afgesproken met Odette, de oprichtster van het FFEC-project waarin wij gaan meewerken. We gingen naar haar kantoor en bespraken daar wat het project precies inhoudt en wat onze rol gaat zijn. Odette was heel benieuwd naar de ervaringen die we al op stage hadden opgedaan en gaf ons ook wat adviezen mee. We spraken met haar af dat we elke vrijdag op het Berg Carmel College, wat niet een van onze stagescholen is, kinderen bijles gaan geven. Odette bracht ons daarna in contact met Roline, een remedial teacher die op het Berg Carmel College werkt en degene die ons gaat begeleiden. Met haar spraken we af om vrijdag verdere afspraken te maken. Op weg naar huis deden we nog wat boodschappen, waarna we in de file stonden. Eenmaal thuis maakten we eten en ’s avonds gingen we stappen bij Cabana beach, waar weer live muziek en een dj waren. We kwamen wat andere studenten van de HAN tegen die we bij de kennismakingsbijeenkomst hadden leren kennen dus dat maakte het extra gezellig.

Donderdag sliepen we uit en vervolgens deden we weer een grote schoonmaak. Na ons hierbij helemaal kapot te hebben gezweet, plonsden we gauw het zwembad in. We bleven de hele middag bij het zwembad liggen. ’s Avonds deden we bij de chillplek bij het zwembad met Cem het spel Regenwormen. Uit het niets hoorden we voor het complex op straat Curaçaose carnavalsmuziek. Toen we een kijkje gingen nemen, kwamen we erachter dat het de parade van een aantal basisscholen was. Na lekker mee te hebben gedanst gingen we weer verder met Regenwormen. Er kwamen vervolgens wat Belgische meiden voorbij gelopen die we nog niet kenden. We vroegen of ze mee wilden doen en hebben met hen nog de hele avond zitten kletsen. Van Regenwormen kwam niet meer veel, maar we zijn er wel achter gekomen dat wij als studenten beter in België kunnen gaan wonen. De Belgische meiden krijgen namelijk maandelijks ongeveer €450. Er wordt hierbij alleen naar het inkomen van de moeder gekeken. Hoe lager dat inkomen, hoe hoger de beurs die ze krijgen. Dus ook als vader veel verdient, maar moeder niet krijgen ze een hogere beurs. Ook krijgen ze extra geld om naar het buitenland op stage te gaan. Verder verdienen ze veel meer als ze een bijbaantje hebben dan wij in Nederland verdienen en mogen ze maar een maximaal aantal uur per jaar werken om hun kinderbijslag, die ze tot 25 jaar krijgen, te behouden.

Vrijdagochtend vertrokken we om naar McDonald’s Santa Maria, waar we om 10:00 uur hadden afgesproken met Roline. Zij vertelde ons meer over de school en wat onze rol gaat zijn. We zullen kinderen van groep 4 t/m 8 bijles gaan geven in het lezen van Nederlands. Er zou eigenlijk nog een student ook naar de McDonald’s komen, maar na met hem te hebben gebeld bleek dat hij zich had vergist en naar het Berg Carmel College was gegaan. Omdat wij nog niet wisten waar het Berg Carmel College was, vroeg Roline of we met haar mee gingen om meteen een kijkje te nemen. We reden dus achter Roline aan naar de school. Daar ontmoetten we de directrice en bespraken we van alles met haar, Roline en de andere student. Vervolgens gingen we weer naar huis. ’s Avonds gingen we met Cem stappen bij Wet&Wild.

Zaterdag sliepen we weer uit. We lagen de hele dag bij het zwembad tot de zon onderging. ’s Avonds speelden we met Cem Regenwormen op het balkon van het complex.

Zondag wilden we naar de grote carnavalsparade gaan kijken. Helaas lag Stefanie met migraine in bed, waardoor Sanne er alleen met Cem heen ging. De optocht was erg mooi, maar ook erg warm. Daarom hadden ze het na 2 uur in de hete zon staan wel weer gezien. Eenmaal thuis was Stefanie helaas nog niet opgeknapt. Maar gelukkig duurde het niet meer lang want toen Sanne en Cem bij het zwembad lagen, kwam Stefanie er om 16:00 uur ietwat bleekjes alweer bij zitten. Stefanie voelde zich zelfs alweer zo goed dat we ’s avonds gingen stappen bij Wet&Wild!